Analityka medyczna
Analityka medyczna
Informacje ogólne o programie kształcenia
Koncepcja kształcenia na kierunku analityka medyczna (5-letnie jednolite studia magisterskie) na Wydziale Farmaceutycznym, Uniwersytet Mikołaja Kopernika
w Toruniu, Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy realizowana jest w oparciu o:
– dla studentów rozpoczynających naukę w roku akademickim 2024/2025 efekty uczenia zdefiniowane w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego (Dz. U. 2019, pozycja 1573) oraz wzorcowe efekty uczenia dla kierunku analityka medyczna;
– dla studentów rozpoczynających naukę w roku akademickim 2023/2024 i 2022/2023 efekty uczenia zdefiniowane w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego (Dz. U. 2019, pozycja 1573) oraz wzorcowe efekty uczenia dla kierunku analityka medyczna;
– dla studentów rozpoczynających naukę w roku akademickim 2021/2022 i 2020/2021 efekty uczenia zdefiniowane w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego (Dz. U. 2019, pozycja 1573) oraz wzorcowe efekty uczenia dla kierunku analityka medyczna;
Program studiów na kierunku analityka medyczna spełnia wszystkie wymagania odnoszące się do ogólnych jak i szczegółowych efektów uczenia się zawartych
w obowiązującym standardzie kształcenia dla tego kierunku. Efekty uczenia się są zgodne z koncepcją i celami kształcenia oraz z aktualnym stanem wiedzy, a także uwzględniają praktyczne umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania czynności zawodowych diagnosty laboratoryjnego, zgodnie z wymogami dobrej praktyki laboratoryjnej oraz z zachowaniem zasad etyki zawodowej. Wszystkie efekty uczenia przewidziane w standardzie dla kierunku analityka medyczna są uzyskiwane w ramach efektów przedmiotowych zawartych w programie kształcenia. Program studiów ma charakter sekwencyjny, co oznacza, że wprowadzane w kolejnych latach efekty uczenia i treści nauczania bazują i odwołują się do efektów i treści wprowadzanych wcześniej.
Cele kształcenia
Celem kształcenia jest umożliwienie zdobycia pogłębionej wiedzy i umiejętności praktycznych oraz kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego. Ponadto, studia przygotowują do partnerskiej współpracy z lekarzami, farmaceutami oraz pozostałymi pracownikami opieki zdrowotnej. Absolwenci kierunku Analityka Medyczna otrzymują dyplom i tytuł zawodowy magistra analityki medycznej, co uprawnia do wystąpienia do Krajowej Izby Diagnostów Laboratoryjnych o nadanie prawa wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego (PWZDL), regulowanego Ustawą o medycynie laboratoryjnej (Dz.U. 2023 poz.2125). Ponadto, założeniem kształcenia jest to, iż absolwenci będą wykazywać zdolność do podjęcia kształcenia specjalizującego i/lub kształcenia w szkole doktorskiej i/lub pracy w laboratoriach naukowo-badawczych.
Perspektywy
Poprzez realizację programu studiów absolwent kierunku analityka medyczna uzyskuje prawo wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego, który w połączeniu z nabytą wiedzą, umiejętnościami oraz kompetencjami społecznymi, staje się osobą wykwalifikowaną do pracy szczególnie w medycznych laboratoriach diagnostycznych (zarówno wąsko-, jak i szerokoprofilowych, publicznych, jak i prywatnych), funkcjonujących w strukturze szpitali, jak i samodzielnie, w stacjach sanitarno-epidemiologicznych oraz w przemyśle farmaceutycznym, kosmetycznym i innych podmiotach, np. odpowiedzialnych za wprowadzanie na rynek materiałów i aparatury do działalności w medycznych laboratoriach diagnostycznych, produktu leczniczego i kosmetycznego, w przedsiębiorstwach podmiotu leczniczego prowadzących badania kliniczne oraz w innych urzędach i instytucjach państwowych i samorządowych działających w zakresie ochrony zdrowia.
Obecnie realizowane programy studiów dla kierunku analityka medyczna, w których zrównoważono aspekty praktyczne, jak również naukowo-badawcze, ze szczególnym uwzględnieniem kierunków badań realizowanych na Wydziale, gwarantuje dobre przygotowanie absolwentów do podejmowania pracy w medycznych laboratoriach usługowych z zakresu diagnostyki laboratoryjnej, z dziedziny biologii i genetyki medycznej, higieny ogólnej, a także w jednostkach naukowych, instytutach badawczych czy uczelniach.
Podsumowanie
Odpowiadając na wyzwania edukacyjne Wydział Farmaceutyczny Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, poszerza i aktualizuje programy badań naukowych oraz treści programów studiów, zwiększa różnorodność form i trybów. Aktywnie uczestniczy w kształtowaniu rynku pracy, zespalając w swojej działalności kształcenie i wychowanie studentów oraz prowadzenie badań naukowych służących temu rynkowi.